עיין ספר קול יעקב (רעה, כא) ותראה שכותב שמי שעשה השירה כמו שאתה עשית באופן שיש רווח בין הטורים זה פסול וחייב לתקן
ומביא לכך מקורות מהאמרי שפר, בדק הבית, ושיירי כנסת הגדולה (מצורף צילום מהקול יעקב)
אז אומנם אולי אתה לא מחוייב לקול יעקב ולמקורות שהביא, אבל אתה לא יכול להמליץ לסופרים להעתיק מהצילום שלך את שירת הים כשלפחות יש שיטות שספר כזה הוא פסול וחייבים לתקנו, וזה יגרום נזק לא קטן לאותם סופרים שכן מדובר בתיקון לא פשוט בכלל
ואגב, אני לא מכיר ספר שכתב להכשיר בזה אשמח לדעת עליו.
להלן ציטוט דבר הרב גרוס בעניין להסביר את הצורך בהצמדת הטורים ואף חפיפה מעט בין טור לטור
במגילה (טז ע"ב) וכן במס' סופרים (פי"ג ה"ג) כל השירות כולן נכתבות אריח על גבי לבינה ולבינה על גבי אריח [דהיינו אחת בולטת מהשניה], חוץ משירה זו [עשרת בני המן] ומלכי כנען, שהם אריח על גבי אריח, ולבינה על גבי לבינה [ללא בליטות], כדי שלא תהא תקומה למפלתן. ופי' הר"ן בחידושיו, שכשהחומה שוה בשני ראשיה ואין בה בליטות אי אפשר להוסיף עליה אבנים לחזקה, כמו אם היו שם בליטות ושיני החומה, שאז יוכלו להוסיף על הבנין, כך בשירת האזינו שכתוב בה מפלתן של רשעים והאומות, אין לעשות בה בליטות.
וכיון שכך, שירת הים צריך שיהיו בה בליטות משורה לשורה, שיהיה בנויה חזק, כדי שלא תהא תקומה למצרים.
סוף ציטוט
לגבי הרב נוייבירט זצ"ל זכיתי לגדול בילדותי בשכנות עם הרב נוייבירט ואני מכיר באופן אישי את מידותיו הנאצלות וגדלותו בתורה אני מאמין שכך הורה לך, ואולי היה לו מקורות לכך שאינני מכיר
בכל מקרה אי אפשר לבוא ולהכשיר דברים משמועות כשבכתובים כתוב לפסול (אולי למעט בעל השמועה בעצמו)
אגב, במקצועי בעריכת תיקוני סופרים, לא אחת אני פונה לגדולי הרבנים בשאלות מהסוג הזה
והמציאות מוכיחה שגם רבנים שעסוקים מהבוקר עד הערב בהלכות סת"ם לא בהכרח מונחים בפרטים ובדקויות של נושאים אלה ללא עיון במקורות ובפוסקים
לפעמים עונים תשובה כללית ולאחר העיון משנים את דעתם, שהרי אלו לא שאלות הנשאלות כל כך, כי הרי רוב ככל הסופרים מעתיקים מתיקון סופרים ולא ממש נוטים לברר סיבת כל רווח ושינוי כזה או אחר
לקוח חכם קונה סת"ם ישירות מסופר סת"ם
|