קלף קניגסברג מעובד עם תנאי שאפשר להוציאו לחולין קלף נפרשטק מעובד עם תנאי קצת אחר, אני לא זוכר בדיוק את הנוסח, ושם יתכן שיש בעיה אפילו לכתוב עליו דברי חולין.
גם אם התנה תנאי שיכול להוציאו לחולין, כפי הזכור לי יש סוברים (אולי המלאכת שמיים) שהתנאי לא חל.
יש פוסקים שמתירים בלי להתבלבל דברים הרבה יותר חמורים ממס הכנסה שזה רק להעלים כביכול, משא"כ הם מתירים לקחת, ומי שכך הורו לו אז הוא ירא שמים ששומע לרבותיו, אל תשכח שיש עוד כמה דברים כמו למשל ההכשר של מה שמכניסים לפה, שבד"כ אותם 'מגיני כספי הממשל' פחות בודקים, וכן אייפון ועוד מס' דברים, ודו"ק
יש פוסקים שמתירים בלי להתבלבל דברים הרבה יותר חמורים ממס הכנסה שזה רק להעלים כביכול, משא"כ הם מתירים לקחת, ומי שכך הורו לו אז הוא ירא שמים ששומע לרבותיו, אל תשכח שיש עוד כמה דברים כמו למשל ההכשר של מה שמכניסים לפה, שבד"כ אותם 'מגיני כספי הממשל' פחות בודקים, וכן אייפון ועוד מס' דברים, ודו"ק
ששמעתי בשמו שאומר לא לקנות סת"ם שלא משלם מס הוא הרב המכונה כשרלו (למי שמכיר, זה רב אמיתי שמתיר איסורים חמורים ומחמיר איפה שלא צריך, ולכן הוסיפו לו את הכף).
הנושא הזה הוא אחד הנושאים שבהם המחלוקת היא רחבה, ויש שלוש אפשרויות, אסור מותר או מצווה.
הסת"ם כמובן לא נפסל בזה שלא משלמים מס. זה עניין שבין הסופר לרבש"ע.
אבל מי שמחפש סופר יר"ש ולא רק סת"ם כשר, לענ"ד סופר שמקפיד לא לעבור על גזל חשוב עשרות מונים מסופר שטובל.
אני הייתי רוצה סופר שהיר"ש שלו מחזיקה מעמד גם כשזה נוגע לרווחים שלו. אם הסופר סומך בדינים דאורייתא על שמועות פורחות באוויר מי יבטיח לי שבדינים כמו חק תוכות וכסדרן הוא לא מיקל ע"פ השערותיו לטובת עצמו?
אדרבה, שכל אחד ישאל את רבו האם יש חובת 'השתדלות' בהעלמת מס. (למי שרוצה שמות- לפי הרב עובדיה והפתחי חושן אסור. אני לא מכיר מתירים אבל לא חקרתי לעומק)
אמנם באמת אולי יש לדון במי שבלאו הכי היה מוגדר כעוסק פטור ולא כעוסק מורשה.
ולגבי הבדיחה על תפילין בשחור, גם עלי היא חביבה אבל חשוב לדייק שלרוב השיטות ולהלכה רק שחרות הרצועות והדיו הלמ"מ והבתים רק דרבנן. וכמובן לא מומלץ לסמוך על כך שבבית דינו הצדק יצחקו מהבדיחה הזו.
כל טוב והצלחה! (כמובן לגוף העניין שכתב הרב כתר הסת"ם אני חושב שזה ברור שלפרסם טלפונים של סופרים בשחור זה לא אחראי ויוסיף רק צרות ויש"כ על ההערה)
יש בזה שני צדדים מרכזיים הלכתיים של שיקול דעת, ועוד ענין.
יש שאלה ראשונה האם יש בזה חובה לשלם מס ואם לא אז זה גזל.
שאלה שנייה, גם אם אין חובה לשלם, האם מותר להעלים מצד חילול ה' שיכול להיגרם במקרה שתופסים אדם חרדי שכביכול גזל מהמדינה, לפי העיינים של מי שתפס אותו, וכפי מה שיצא לי לשאול (ושאלתי כמה וכמה פעמים) יש לחשוש מחילול ה' גם לפי הרבנים בפלגים שמנותקים מהמדינה. אבל אם לא נראה שהאדם ייתפס אז זו מצווה.
ויש עניין שלישי, שכשאדם מגיע לשאול רב, גם אם הוא סובר שמותר או מצווה, הוא מפחד על עצמו, ולכן כל אחד יכול לקבל תשובה שונה. לכן גם הקושייה שלא ציינו כאן שום שם של רב וכו', היא אינה קושייה כלל.
אשמח לשמוע מה היתה דעת הרב עובדיה, האם הוא סבר שזה גזל, או שמצד חילול ה', או שזו היתה הדעה הרשמית שהוא היה חייב לומר, ובאמת באופן פרטי לפעמים אמר שלא חייבים.
לא מסתבר שראש הממשלה עמד מאחוריו ולחץ עליו לכתוב כך, אם היה סובר אחרת פשוט לא היה דן בעניין במקום לגלות פנים בתורה שלא כהלכה. ולגבי דעת הרב יעקב יוסף- לא מכיר את הנושא אבל אם חלק על אביו זו לא קושיא כידוע
מובא בספר אשרי האיש ששאלו את הרב אלישיב שיש אומרים שמצווה לגנוב מהמדינה והתבטא "על מצווה כזאת עוד לא שמעתי"...
על פניו משמע שסבר שאסור להעלים אך יש מצדדים שזה עקב היותו רב ראשי כי ישנם כמה סיפורים שקצת מערערים את הודאות הזו, בנו הרב יעקב היה קיצוני לצד השני ושמעתי ממקורות מוסמכים שאחז אפי' במקרים של הוצאה מהם שזה מותר או אפי' מצוה... את שמותיהם אני מצוטט כי שניהם כבר זלל"ה.... שמעתי גם בשם ר' משה הלברשטאם זצ"ל אך לא בררתי מספיק לעומק את אמינות הדבר. וכמובן שלא אציין שמות של רבנים בחיים ומי שרוצה לשאול צריך לשאול אותם בפנים ולא בטלפון כי חוששים לענות... (למשל רב אחד שראיתיו מתבטא בפומבי רק בשבת שאז אין הקלטות...)
אתה שמעת על הרב שנכנס לכלא בגלל שכתב שבעת מלחמה מותר להרוג ערבי סתם?
יש הלכות שמורים אותם בארבע עיניים. גם הפצצה שהוא מביא שם לכאורה שגם במלך עובד עבודה זה דינא דמלכותא דינא, אינה כלום, כי כאן גרע מזה, שהמלכות לא רק בגדר של עובדי עבודה זרה, הם משתמשים בכסף הזה נגד ההתיישבות היהודית ממש.
אפשר להקצין לך את הדוגמא, שודאי אין מי שיורה שדיני הנצאים ימ''ש בגרמניה נקראים דינה דמלכותא דינה שחייבים לציית.
לרב כתר הסת"ם! עם כל הכבוד להוד מלכותו... אין לך את הסמכות להכריע במחלוקת האחרונים. ולדעת הרבה פוסקים כמו הרב עובדיה (ולמיטב זכרוני -גם הרב אלישיב) בהחלט יש דינא דמלכותא. אם אתה רוצה להקל במחלוקת הזאת כי אתה תלמיד של הרב קרליץ זו זכותך ואני לא אפריע לך... (בתמורה בבקשה אל תכנה אותי 'מין' אם אני נוקט כשיטה האחרת). אבל לפחות תציג את הדברים כפי שהם. לא להציג רק את השיטה שנוח לי איתה כי אני יכול לגרוף יותר רווחים (אם כבר הזכירו 'מזרוחניק'- זה אחד התסמינים). אני רק טוען שכמו שאני רוצה שהשוחט שלי יחמיר באיסורי חמץ ונידה ושבת בתור אינדיקציה ליר"ש, ה"ה למחלוקת הפוסקים הזאת. (ואם שאלת עלי - אני מפריש בל"נ חומש ורואה המון סיעתא דשמיא ב"ה)
מי שבירר לעומק ולמד את השיטות ויצא לו שאפשר להקל, או לחלופין רבו הורה לו להתיר- עליו אני לא מדבר, יכול להיות שהוא צודק ויכול להיות שלא אבל לא זה מה שמפריע לי. הבעיה שיש נטיה טבעית במקום שיש חסרון כיס ללכת עם הזרם מתוך הנחה שאם כולם עושים זה בסדר. ולענ"ד זו נטיה שעומדת בניגוד גמור לתדמית הרצויה של סופר סת"ם ירא שמים שאני מפקיד בידיו את הכשרות של התפילין והמזוזות שלי.
ר" ניסים קרליץ וכל חברי הבי"ד מטעמו ומכוחו שזה כולל הרב סילמן הרב רוזנברג ועוד. ויש גם ספרדים כמו הרב נידאם.. ואני מכיר עוד אבל הם פחות מוכרים שכולם בשיטה שאין למדינה דינא דמלכותא. והכל שחיתותא דמלכותא