קודם כל בודאי ניתן לכתוב על קלף של מזוזה, הרי אתה גם מתאמן על קלפים שעיבדו אותם לס''ת!
אם התנו אז ודאי לכ''ע, ואם לא התנו, גם כאן המנהג להתיר לכתוב אפילו חולין מכיוון שהזמנה לאו מילתא (זאת אומרת שאם הזמנתי משהו לדבר קדושה או מצווה, לא חלה הקדושה עד שתעשה המצווה בפועל).
לגבי כתיבת השמות או בחילוף אותיות, אתה יכול לראות בקלות שהמנהג העולם להתיר אם אתה יודע שתשמור על כבוד מה שתכתוב. אם לא בטוח, עדיף שתכתוב בקיצור או אולי בחילוף כמו שאמרת.
לגבי קידוש השם, ברגע שאתה יודע שאתה כותב שם, הרי אתה מכוון שזה יהיה שם השם וזה מתקדש מדאורייתא וחל על זה כל איסור שהוא של "לא תעשו כן ליי'", בין אם הוצאת בפה או לא. דין הוצאה בפה זה מקסימום מדרבנן ורק לסת''ם. (דהיינו שגם בסת''ם זה שנוי במחלוקת ולרוב הפוסקים די במחשבה).
בכל אופן אתה מבין שלגבי כתיבת מודים אין ממש הלכות לזה, והמנהגים של לכתוב על קלף או לא, שם או לא, אלו דברים פשוטים של "מעשים בכל יום", ואפילו דברי חולין, לכן אל תכנס ליותר מידי נערווים. המציאות היום גורמת לאנשים ללחצים מיותרים, בגלל זה הצענו לך לקחת חופשה.
אני מבין שלמישהו שבקיא בהלכות ועוסק בכך יום יום הדבר פשוט, אך לא עסקתי בתחום הרבה שנים, ואמנם ב"ה באותם שנים שכן עסקתי בכך הייתי בקיא בהלכות והוסמכתי. אך מה לעשות שאחרי זמן שלא עוסקים בכך הדברים משתכחים לצערינו.
אני כרגע רק רוצה לכתוב משהו ספציפי ולא לחזור לזה לגמרי לכן שאלתי באופן נקודתי. היו זכורים לי דברים אך כיוון שמדובר בדברים שכוללים שמות כתובים רציתי לצאת מידי ספק.
מכיון שקיבלת את עצתו של דניאל הייתי רק מציע לך להסתכל על כל תגובותיו כדי להבין שהוא מומחה בקיום ההלכות שהן בספק ובדיעבד, ומשתדל ללעוג ולבזות כל דבר שיש בו שמץ של לכתחילא או הידור, כמו שהוא עשה לך והתקפלת, כי הוא לץ לכל דבר שבקדושה וקורא לכל ירא שמיים אנשים עם "נערווים".
תתייעץ עם רב בתחום או תטלפן לבי"ד של הרב מועלם לקבלת תשובה אמיתית.
הבבא סאלי זיע"א אמר "דרך האמת היא ללמוד את השו"ע כולו ולקים את הכתוב בו, ובגל הלכה שהיא שנויה במחלוקת - לנהוג כדעת המחמירים, וזו היא יראת שמיים אמיתית לצאת ידי כולם, וכתוב במקובלים אומרים שהאדם יכול לדעת מהיכן שורש נשמתו, מי שנשמתו גבוהה - מחפש חומרות, ומי שנשמתו ירודה - מחפש קולות".
נקודה שראיתי שלא התיחסו אליה הוא האיש שעומד ומפקח הרי זה ברור שמי שעומד וצופה דרך המסך אחר הסופר אמור להיות יר"ש לא פחות מהסופר שברור שצריך להיות יר"ש וקשה לי להאמין שיש בנמצא כזה אדם שמוכן לשבת מול מסך כמה שעות טובות וגם לעקוב אחר סופר ולראות איך הוא כותב הרי לא מספיק לראות שהוא כותב צריך לראות שהוא כותב כהלכה ז"א שאותו אחד לא יכול להתעסק במשהו אחר הרי תפקיד משעמם יותר מזה אין ואם כל חטאת הוא השיעמום
אתה אומר שמדקקים הרבה יותר מהמותר. אני תמיד הבנתי שיש בזה 2 שיטות:
יש את השיטה שאוסרת לגרד כלל, גם לא השומן והגידים, וזה מבטל שם גויל (תמוה שאם כן אסור גם למחוק על גויל), ויש את השיטה שמתירה לגרד כל עוד נשאר מהקלף ומהדוכסוסטוס פיזית בעור.
המציאות היא שתמיד דיקקו את הגויל, ולא מצאנו שיהיה גויל עם השומן והגידים, וגם שמעתי בהרצאה של הרב מועלם שגוררים את השכבה של השומן כי זה לא עור. משמע שהוא יודע שאין מציאות לא לגרד כלל.
אז אם כבר מדקקים, וסומכים על המנהג שתמיד דיקקו מכיוון שאי אפשר לקחת גויל עד כדי כך עבה, אז מי קבע שככה מותר וככה אסור ומה הגבול בזה. לא מובן לי.
הסוגייא הזאת כבר נטחנת איזה 15- 10 שנה אני שומע שהרב מועלם פוסל גויל. והרב ברדא אומר לכתוב רק על גויל. ועכשיו אני שומע שגם הרב כחלון אומר רק גויל.
לדעתי אם הרב מועלם מצא פסול בשיטת הייצור של היום (ולא אתייחס כרגע שיש עבדנים תימניים עם מסורת ברורה עוד מתימן), מה הסיבה שלא יעשה פס ייצור עם הכשר שלו. כמו שעשה לרצועות והבנתי שגם לקלפים הוא נותן הכשר. כל הספרדים תמיד כתבו על גויל עם אמצעים פרימיטביים של ייצור ובתנאים לא תנאים ואף אחד לא ערער על זה. התימנים עלו עם מסורת ייצור גויל ברורה מתימן. ומשום מה היום, לא מובן לי שאת הכל ניתן להכשיר, משום מה רק "גויל" עם כל הידע והטכנלוגיה שיש בעולם על עיבוד עורות, עם כל המיכשור המתקדם, אי אפשר להכשיר ולעשות גויל כפי שעשו אבותינו?
לדעתי כיוון שיש לנו ש''ע ומסורת, מי שחושב שהיום גויל לא בסדר, צריך להציע פתרון לזה.
לפי מה שדיברתי לאחרונה עם הרב יעקב כחלון הוא ממליץ לכתוב על גויל לכתחילה לכל מי שבא אליו. ומדובר באדם שעומד בראש הבד''ץ של הסת''ם של הרב בוארון.
יש כמה עבדנים ומפעלים שמייצרים גויל. באיזה מפעל מדובר? ס''ת על גוילים שאני ראיתי בכתב 8 מ''מ בדרך כלל עבים ב-20-30 אחוז מס''ת קלף בסיד של 10 מ''מ. אם זה לאחר שגירדו עשרות אחוזים, זאת אומרת שספר תורה על גויל שיהיה כשר לפי הרב מועלם צריך להיות בהיקף של מקרר?
אני תמה אם הרב מועלם והרב מאזוז (אם הוא אכן מסכים לזה) שהינו אדם מבוגר ולא בקוו הבריאות, ירדו לבדוק את זה בשטח או הסתמכו על עדויות שאולי כוזבות מאנשים שאינם בעלי מקצוע רציניים. זה פשוט לא מסתדר עם המציאות לטעון דבר כזה. או להכליל את כל מי שמייצר גויל. כאחד שמתכנן לכתוב על גויל בזמן הקרוב, אני אשמח אם הרב מועלם יכין מאמר מסודר עם תמונות לפני ואחרי של דיקוק הגויל, או יותר טוב אפילו, הדרכה מסודרת כיצד לייצר את הגויל לשיטתו.
הלא כל הרבנים והמעבדים במשך כל הדורות דור אחר דור עד היום לא ידעו איך להכין גויל כשר? כל הגוילים שעלו ארצה מכל ארצות ספרד והמזרח גרדו בהם מאחור לדקק העור ולא ראינו מי שפקפק כלל. אין להוציא לעז נגד המסורה החיה של עם ישראל, ובפרט שיש יותר מה לפקפק בקלפים שלנו מבגויל למי שירצה לפקפק.
הגוויל בעבר היה נעשה מבהמה דקה, והיום זה נעשה בבהמה גסה.
כך שמעתי ולא ביררתי את הנושא.
הייתי לפני כעשר שנים אצל יצרן גוויל והעורות אצלו היום מאוד מאוד עבים, הלוואי שבספות של היום היום שמים כזה עובי.
בכל מקרה בגוילים של היום ישנם עוד בעיות, הן מצד השרטוט, והן מצד שרוב העבדנים הולכים לפי שיטות הלכתיות משלהם כך שאין לדעת איפה הם יעשו כנגד ההלכה המקובלת.
הרב דויד יוסף אומר בהלכה ברורה שהוא הלך לבדוק ונוכח לדעת שהקלפים בסיד פסולים לדעת מרן, וגם כותב שאי אפשר היום לעשות כדעת מרן, ולא מביא לזה פתרון אלא השאיר בצ''ע,
עכשיו הרב מועלם פוסל את הגוילים ולא מביא פתרון, פשוט אסור לכתוב על גוילים בימינו...
גם היום רוב עבדני הגויל מעבדים בהמה דקה. גם לא ידוע שגויל יהיה כשר רק מבהמה דקה. יש לי מגילה על גויל כבש שקניתי מר' אלישיב בן שושן הי''ו, 11 שורות כתב רגיל יצא קוטר 10 ס''מ! בעוד מגילה רגילה בכזה כתב בקוטר 7 ס''מ. התרוצצתי בין החנויות ולא מצאתי בית מגילה שנכנס אליה, עד שהזמנתי אצל חרט בהזמנה אישית (יוסי תור). אתה רוצה להגיד לי שזה אחרי שהורידו איזה 50 אחוז מעובי העור או יותר? ואם כן, אתה רוצה להגיד לי שהייתי אמור לקבל מגילה בקוטר של אבטיח?!
כבש הוא העור הדק ביותר לגויל, אם היה צריך להוריד ממנו ככה, סימן שזה דרך עיבודו. כנראה לא נקרא גויל אלא מכיוון שלא הופרד הקלף מהדוכסוסטוס, לא מכיוון שאסור לדקק אותו. אתה יודע, צריך להשתמש בו בסופו של דבר...
כל הבלבולים האלה קורים מריבוי דעות כאשר אין מסורת ברורה!
כיום, כל מי שבאמת בודק גוילים עתיקים ואת המציאות בשטח, מבינים שאין מציאות לא לדקק את הגויל, כי העיפוץ שמקנה לו את הגמישות, הצבע והיופי המיוחד, גם מקנה לו עובי פי כמה וכמה מקלף רגיל.
עם כל הכבוד לפוסקים שאמרו שהגויל לא מדוקק, שאני עפר לרגליהם, חסרה להם המסורת ששמרנו עליה אנחנו בני תימן, מתי זה קלף, מתי זה גויל, זה לא "דין" שמשתנה אם דיקקתי אלא הכל תלוי אם יש לי כאן קלף ודוכסוסטוס מחוברים ולא הורדתי את אחד מהם בדיקוק.
הגוילים התימניים היו מדוקקים הרבה מכיוון שעיבדו אותם עיבוד מלא והיו נפוחים הרבה. אם תגיד למארי מחפוד שהרב מועלם (שאגב שימש אצל המארי מחפוד בצורת האותיות) פוסל את הגוילים שלנו (של פעם או מה שאנחנו עושים כיום), הוא אפילו לא יתייחס אליך.
גוולים מעולים מעובדים בעפצים - שהוא העיבוד האמיתי והטוב ביותר ודווקא לעיבוד הזה יש מסורת ורוב ספרי תורה הספרדים היו מעובדים כך בסה''כ בתקופה שלפני כ40 שנה בלבד ועד היום יש מעבדים שכאלה - החפץ בגוולים הללו טל: 0534182802